Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
ONZE VEILIGHEIDSHELDEN.
Onze crashtestdummy's verrichten heel wat werk om zeker te zijn dat MINI bestuurders in alle veiligheid plezier kunnen beleven aan hun MINI. De doorgedreven tests zorgen ervoor dat inzittenden en voetgangers even goed beschermd zijn dankzij de meest geavanceerde veiligheidsuitrusting op de markt. Met actieve en passieve veiligheidssystemen die naadloos samenwerken.Van het stijve chassis dat koppelreacties terugdringt tot het computergestuurde rijgedrag dat zich perfect aanpast aan de rijomstandigheden: je MINI heeft het allemaal. Zo kun je je concentreren op de rijsensaties.
Rijhulpsystemen.
Wie beweert dat veilig rijgedrag saai moet zijn? Bij MINI zijn we van mening dat je nog meer geniet van elk nieuw avontuur in de wetenschap dat je veilig bent. De optionele Driving Assistant omvat functies zoals de bots- en personenwaarschuwing. De camera in de voorruit identificeert kritieke situaties, geeft je een tweefasige waarschuwing en bereidt het remsysteem voor om de reactietijd te verminderen. Het omvat ook nuttige functies zoals verkeersbordenherkenning, High Beam Assist. En bovendien vind je in een MINI nog tal van optionele veiligheidsvoorzieningen die samenwerken om je te beschermen en tegelijk de wereldbefaamde MINI kartwegligging te optimaliseren. Het Head-Up Display en de achteruitrijcamera doen het harde werk voor jou, zodat je maximaal kunt genieten.
noodoproep.
Als je beschermengel het laat afweten, staat MINI je bij. Met het optionele Emergency Call-systeem verstuurt je MINI automatisch een noodoproep naar het BMW Group callcenter met je positie, reisrichting en het aantal geactiveerde airbags. Zo zijn de hulpdiensten sneller ter plaatse.
Stijf chassis.
De koetswerkstructuur van een MINI is stijf en toch plooibaar: essentieel om impacts te absorberen. Hij beschermt je op elk moment bij impacts vooraan, achteraan of opzij en bij een koprol.Met behulp van hoogwaardig staal met een minimaal gewicht en maximale stijfheid behoudt je MINI op elk moment een sportief rijgevoel. Door koppelreacties te verminderen maakt het de bijzonder strakke wegligging nog scherper.
Geavanceerde remsystemen.
De geavanceerde remtechnologie geeft je een totale controle over je MINI.
Antiblokkeerremsysteem
Het antiblokkeerremsysteem met vier sensoren van de jongste generatie brengt je snel tot stilstand, zelfs op gladde wegen.
Electronic Brakeforce Distribution (EBD)
Verdeelt de remkracht automatisch over de wielen op basis van de rijomstandigheden en de gewichtsverdeling van je MINI op dat moment.
Cornering Brake Control (CBC)
De bocht een beetje te snel aangesneden? CBC verhoogt de stabiliteit in snel genomen bochten.
Remhulpsysteem
Helpt je om sneller te stoppen in noodsituaties, door het proces te versnellen en de remafstand te minimaliseren.
Drie controleniveaus.
Er werden drie verschillende rijmodi uitgewerkt om je veiligheid op elk moment te verzekeren en je tegelijk zo veel (of zo weinig) controle te geven als je zelf wilt.
Dynamic Stability Control
Stabiliteitscontrole (DSC).Dat DSC het aantal ongevallen tegengaat, staat buiten kijf. Intelligente sensoren detecteren de kleinste afwijking van je traject. Het DSC-systeem wordt in dat geval geactiveerd om het motorkoppel bij te regelen en waar nodig individuele wielen af te remmen. Je bent in veilige handen.
Dynamic Traction Control
Tractiecontrole (DTC).DTC biedt de best mogelijke tractie op elke ondergrond, zelfs op gladde en zanderige wegen. Het herstelt het motorvermogen sneller dan het DSC-systeem en laat de wielen ook een beetje slippen alvorens het traject te corrigeren. Dat is best leuk voor wie houdt van rijsensaties.
Elektronisch sperdifferentieel
Sperdifferentieel (EDLC).Zelfverzekerde bestuurders die over het volledige motorvermogen willen beschikken en de elektronische ingrepen tot het minimum willen beperken, kunnen DSC en DTC uitschakelen. Maar zelfs dan waakt de MINI over je veiligheid. EDLC komt tussenbeide om slip te voorkomen en te vermijden dat wielen doorspinnen bij een agressieve rijstijl in bochten en bij acceleraties.
Veilig tot in de kern.
Van hoogtechnologische koplampen en airbags tot banden die zelfs in lekke toestand blijven rijden: je MINI is klaar om je in alle situaties te beschermen. Bekijk een overzicht van de andere veiligheidsvoorzieningen.
Runflat-banden.
Een lekke band is voortaan geen reden voor paniek meer. De optionele runflat-banden zijn ontworpen om hun vorm te behouden wanneer ze lek zijn. Ze zijn gemaakt van hittebestendig rubber en speciaal verstevigde zijwanden zodat je tot 150 kilometer ver kunt rijden met een snelheid van 80 km/u. Zo kun je de band laten herstellen op de plaats van je keuze.
Dynamische remlichten.
Als je ooit een noodstop moet uitvoeren, beginnen de remlichten te knipperen om achterliggers te waarschuwen. Vervolgens worden de waarschuwingsknipperlichten automatisch geactiveerd om kritieke situaties nog beter te helpen vermijden.
Snelle airbags.
Elke MINI met hardtop beschikt over maar liefst zes airbags. Het gaat bovendien over supersnelle 'intelligente' airbags met veiligheidssensoren. Die sensoren houden de zitpositie en het gordelgebruik van de bestuurder en voorpassagier voortdurend in het oog en meten de kracht van de impact om op basis daarvan te berekenen met welke snelheid de airbags moeten worden ontplooid. Goed gevonden, toch?De meeste zijdelingse airbags bevinden zich in de deuren, maar bij een MINI zitten ze in de zetel verwerkt, zodat ze precies op de juiste plaats worden ontplooid, ongeacht in welke positie je zetel staat. Ook de zijdelingse gordijnairbags verbergen een handig trucje. Ze bevinden zich in het midden van het dak aan beide zijden. Ze blijven ook langer opgeblazen dan klassieke airbags om de inzittenden te beschermen bij secundaire aanrijdingen en rondvliegend glas. Kortom: in een MINI word je vanuit elke hoek beschermd.
Automatic Stability Control + Traction (ASC+T).
ASC+T voorkomt dat de voorwielen doorslippen en garandeert zo ideale startomstandigheden en een hoge mate van tractie.
Adaptive LED Headlights.
Optimale verlichting voor rechte stukken en bochten. De optionele bi-xenonkoplampen met led-technologie garanderen zelfs in het donker en bij slecht weer een glashelder zicht en draaien mee in de bochten om te verlichten wat er zich achter de bocht bevindt. Ze passen bovendien hun stuurhoek aan de weg aan in functie van de snelheid en de belasting van je MINI. Deze schoonheden worden zelfs automatisch gereinigd dankzij inschuifbare koplampsproeiers die een kristalhelder zicht behouden.
Flexibele achteras.
De meerpuntsachteras stelt beide wielen in staat om los van elkaar te reageren. Een oneffen wegdek heeft dus geen impact op het volledige chassis, zodat je vloeiend blijft rijden.
Honger naar meer?
Ontdek meer over de veiligheidsuitrusting van MINI, inclusief specifieke voorzieningen voor afzonderlijke modellen.